Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Мистецтвознавство / Музичне мистецтво


Польська Ірина Іллівна. Камерний ансамбль: теоретико-культурологічні аспекти. : Дис... д-ра наук: 17.00.03 - 2003.



Анотація до роботи:

Польська І.І. Камерний ансамбль: теоретико-культурологічні аспекти. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.03 – Музичне мистецтво. – Національна музична академія України ім. П.І. Чайковського, Київ, 2003.

Дисертація присвячена проблемам музичного ансамблю, насамперед камерного. Аналізуються питання історії та теорії ансамблю і ансамблевої культури. Вперше у вітчизняному і зарубіжному мистецтвознавстві створено цілісну теоретико-культурологічну концепцію ансамблю і ансамблевості, яка ґрунтується на засадах антропоцентрізму і містить загальну теоретичну концепцію камерного ансамблю як культурного феномену та послідовну історичну концепцію розвитку ансамблевої культури і камерного ансамблю.

У межах історичної концепції ансамблю визначено основні напрями еволюції ансамблевих жанрів, здійснено історичну періодизацію цього процесу, виявлено соціально-історичну семантику ансамблевих жанрів у системі мистецтва різних епох. У межах теоретичної концепції ансамблю і ансамблевості запроваджено термінологічний аналіз понять “ансамбль”, “музичний ансамбль”, “камерний ансамбль”, введено до наукового обігу низку нових термінів; створено низку окремих самостійних концепцій: 1) загальної ансамблевості музичного виконавства та комунікативно-психологічної специфіки ансамблю; 2) жанрової системи ансамблю та взаємодії жанрової константності і релятивності; 3) соціокультурної і семантико-естетичної амбівалентності камерно-ансамблевої культури тощо. Досліджено соціальну та естетичну специфіку камерного ансамблю.

Публікації автора:

  1. Польская И.И. Камерный ансамбль: История, теория, эстетика: Моногр. – Х.: ХГАК, 2001. – 396 с.

  2. Польская И.И. Поэтика фортепианных дуэтов Ф. Шуберта: Моногр. – Х.: ХГАК, 1998. – 80 с.

  3. Польська І.І., Школьнікова І.М., Щипачова І.В. Про деякі жанрово-стильові тенденції у фортепіанній творчості харківських композиторів 80-х-90-х рр. ХХ ст. // Культура України: Зб. ст. – Х.: ХДІК, 1993. – С. 117-128.

  4. Польская И.И. Проблемы типологии и жанровой специфики фортепианного ансамбля (дуэта) // Пошуки взаємодії сучасної педагогіки, мистецтва та освіти (проблеми теорії та практики): Зб. наук. пр. – Вип. 2. – К.: МКА, 1997. – С. 42-47.

  5. Польская И.И. Эстетическая специфика ансамблевого исполнения (мера и пропорциональность) // Професійна підготовка фахівців вищої школи в умовах оновленої парадигми освіти: Зб. наук. пр. – Х.: Каравела, 1999. – С. 113-122. (Проблеми сучасного мистецтва і культури).

  6. Польская И.И. Мера как жанрообразующий фактор ансамбля // Організація та зміст становлення професійної підготовки в умовах національної системи освіти: Зб.наук. пр. / За ред. Г.Є.Гребенюка. – Х.: Каравела, 1999. – С. 140-150. (Проблеми сучасного мистецтва і культури).

  7. Польская И.И. Ансамбль и ансамблевость (к проблеме дефиниции) // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті: Зб. наук. пр. / Відп. ред. Н.Є. Трегуб. Харків. худож.-промисл. ін-т. – Вип. 4-5. – Х.: ХХПІ, 1999. – С. 25-27. (0,75 д.а.).

  8. Польська І.І. Виконавський простір та мізансцена музичного ансамблю // Культура України: Зб. наук. пр. / За ред. В.М. Шейка, О.Г. Стахевича. – Вип. 5. – Х.: ХДАК, 1999. – С. 131-140.

  9. Польская И.И. Ансамблевая мизансцена в музыкальном исполнительстве и принципы живописной композиции // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті: Зб. наук. пр. / Відп. ред. Н.Є. Трегуб. Харків. худож.-промисл. ін-т. – Вип. 6-1. – Х.: ХХПІ, 1999-2000. – С. 75-77. (0,6 д.а.)

  10. Польська І.І. Проблеми жанрової типології фортепіанного виконавства // Культура України: Зб. наук. пр. / Відп. ред. О.Г. Стахевич. Харків. держ. акад. культури. – Вип. 6. – Х.: ХДАК, 2000. – С. 171-180.

  11. Польська І.І. Сольне виконавство в музиці як форма прихованого ансамблю // Теоретичні та практичні питання культурології: Зб. наук. ст. / Ред.-упоряд. Т.В. Мартинюк, А.К. Мартинюк. – Вип. 3. – Запоріжжя: ЗДУ, 2000. – С. 105-114. (0,7 д. а.)

  12. Польська І.І. Фридерик Шопен та ансамблева культура // Фридерик Шопен: Зб. ст. / За ред. Я.В. Якубяка. – Наук. вісник Нац. муз. акад.України. – Вип. 9. – Львів: В-во “СПОЛОМ”, 2000. – С. 180-200.

  13. Польская И.И. Феномен ансамблевой культуры в музыке: антропоцентризм и социальная специфика // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті: Зб. наук. пр. / Відп. ред. Н.Є. Трегуб. Харків. худож.-промисл. ін-т. – Вип. 2-3.– Х.: ХХПІ, 2000. – С. 7-9. (0,6 д.а.).

  14. Польская И.И. Камерная музыка и камерный ансамбль // Вестник Междунар. славян. ун-та: Науч.-теор. журнал. – Серия «Искусствоведение». – Х., 2000. – Т. 3. – № 6. – С. 57-60. (0,6 д.а.)

  15. Польська І.І. Специфіка ансамблевої комунікативності // Культура України: Зб.наук. пр. / Відп. ред. О.Г. Стахевич. Харків. держ. акад. культури. – Вип. 7. – Х.: ХДАК, 2000. – С. 166-175. (0,75 д.а.)

  16. Польская И.И. Камерный ансамбль эпохи Барокко (органологические аспекты функционирования) // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти: Зб. наук. пр. – Вип. 5.– Х.: Каравела, 2000.– С. 87-95.

  17. Польська І.І. Оркестрове (колективне) виконавство як модель макроансамблю // Наук. записки Тернопіль. держ. пед. ун-ту ім. В. Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. – Тернопіль, 2001. – № 1 (6). – С. 48-51. (0,6 д. а.).

  18. Польская И.И. Камерный ансамбль эпохи романтизма // Сучасні підходи до оптимізації педагогічного процесу: Зб. наук. пр. – К.: Науковий світ, 2001. – С.188-195. (Проблеми сучасного мистецтва і культури).

  19. Польська І.І. Поняття ансамблю в музиці // Культура України: Зб.наук. пр. / Відп. ред. О.Г. Стахевич. Харків. держ. акад. культури. – Вип. 8. – Мистецтвознавство. – Х.: ХДАК, 2001. – С. 130-138. (0,75 д.а.)

  20. Польська І.І. Початковий етап еволюції ансамблевих жанрів // Культура України: Зб. наук. пр. / Відп. ред. О.Г. Стахевич. Харків. держ. акад. культури. – Вип. 9. – Мистецтвознавство. – Х.: ХДАК, 2001. – С. 140-147. (0,6 д.а.)

  21. Польська І.І. Камерний ансамбль у системі музично-виконавських жанрів (історичні та систематичні аспекти визначення) // Музичне виконавство: Зб. наук. ст. / Ред.-упоряд. М.А. Давидов, В.Г.Сумарокова. – Кн. 7. К.: НМАУ, 2001. – С. 179-190. (Наук. вісник Нац. муз. акад. України. – № 18.)

  22. Польська І.І. Система музичного ансамблю // Теоретичні та практичні питання культурології: Зб. наук. ст. / Ред.-упоряд. Т.В. Мартинюк. – Вип. 4. – Мелітополь: В-во “Мелітополь”, 2001. – С. 88-97. (0,7 д. а.).

  23. Польська І.І. Ансамблева культура Харкова останньої чверті ХХ сторіччя (фортепіанні ансамблі) // Культура України: Зб.наук. пр. / Відп. ред. М.В. Дяченко. Харків. держ. акад. культури. – Вип. 10. – Мистецтвознавство. Філософія. – Х.: ХДАК, 2002. – С. 129-137. (0,75 д.а.).

  24. Польская И.И. Ансамблевая культура глинкинской эпохи // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти: Зб. наук. пр. / Упоряд. Л.І. Шубіна. За загал. ред. Н.Є. Гребенюк. – Вип. 10. – К.: Науковий світ, 2002. – С. 210-219.

  25. Польская И.И. Проблема художественного хронотопа и эстетика романтического фортепианного дуэта австро-немецкой традиции / Харьков. гос. ин-т культуры. – Х., 1993. – 52 с. – Деп. в НИО Информкультура Рос. гос. б-ки, № 2781 / Анот. в ж. Музыка, № 6, 1993.

  26. Польская И.И. Генезис жанра фортепианного (клавирного) дуэта / Харьков. гос. ин-т культуры. – Х., 1994. – 15 с. – Деп. в НИО Информкультура Рос. гос. б-ки 15.06.94, № 2842.

  27. Польская И.И. Психологическая специфика фортепианного дуэта / Харьков. гос. ин-т культуры. – Х., 1994. – 12 с. – Деп. в НИО Информкультура Рос. гос. б-ки 15.06.94, № 2843.

  28. Польская И.И. Забытые страницы творчества А.Г. Рубинштейна. (Фортепианные дуэты) / Харьков. гос. ин-т культуры. – Х., 1994. – 10 с. – Деп. в НИО Информкультура Рос. гос. б-ки 02.11.94, № 2901.

  29. Польская И.И. Основные виды дуэтного письма и фактуры / Харьков. гос. ин-т культуры. – Х., 1994. – 9 с. – Деп. в НИО Информкультура Рос. гос. б-ки 04.01.95, № 2917.

  30. Польская И.И. Шуберт и эстетика романтического фортепианного дуэта. // Шуберт и шубертианство: Сб. материалов науч. музыковедческого симпозиума / Под ред. Г.И. Ганзбурга. – Х.: Харьковские Ассамблеи – Ин-т музыкознания, 1994. – С. 61- 63.

  1. Польская И.И. Фортепианный дуэт в жизни и творчестве Мендельсона // Ф. Мендельсон-Бартольди и традиции музыкального профессионализма: Сб. науч. тр. / Под ред. Г.И. Ганзбурга. – Х.: Харьковские Ассамблеи – Ин-т музыкознания, 1995. – С. 16-24.

  2. Польская И.И. Четырехручные фортепианные сочинения Шумана и их жанровая эстетика // Роберт Шуман и перекрестье путей музыки и литературы: Сб. науч. тр. / Под ред. Г.И. Ганзбурга. – Х.: Каравелла, 1997. – С. 101-111.

  3. Польская И. Ференц Лист и фортепианный ансамбль // Ференц Ліст та піаністична культура ХХ століття: Зб. ст. та матер. / За ред. Н. Казимірової. Всеукр. нац. муз. спілка. Асоціація піаністів-педагогів України. Фонд МКП на честь В. Горовиця. – Вип. 4. – Х.: Основа, 1999. – С. 65-70. (Золоті сторінки музичної історії України).

  4. Польская И.И. Венгерская тема в фортепианных дуэтах западноевропейских композиторов-романтиков // Ференц Лист и проблемы синтеза искусств: Сб. науч. тр. / Сост. Г.И. Ганзбург. Х.: Каравелла, 2002. – С. 115-128.

  5. Польська І.І. Гнат Хоткевич і харківські традиції побутового музикування // Гнат Хоткевич та українська культура: Тези наук.-творч. конф. – Рівне: Рівнен. держ. ін-т культури, 1992. – С. 15-17.

  6. Польська І.І. До питання про жанрову естетику фортепіанного ансамблю та концерту у творах харківських композиторів 1980-90-х років / Шляхи розвитку мистецтва та культури Слобожанщини: Проблеми історії, теорії і практики: Тези допов. Всеукр. наук.-метод. конф. – Х.: ХДІМ, 1993. – С. 109-110.

  7. Польская И.И. Ансамблевость как ведущий принцип функционирования музыкального исполнительства // Інформаційна та культурологічна освіта на зламі тисячоліть: Матеріали міжнар. наук. конф. до 70-річчя ХДАК / Під ред. В.М. Шейка, М.В. Дяченка, І.Ю. Давидової. – Х.: ХДАК. – Ч. 1, 1999. – С. 189-193.

  8. Польская И.И. Камерный ансамбль как феномен культуры // Наука, искусство, образование на пороге III тысячелетия: Материалы II Междунар. науч. конгресса, г. Волгоград, 6-8 апреля 2000 г.: В 2 т. – Т. 1. – Волгоград: Изд-во ВолГУ, 2000. – С. 408-409.

  9. Польська І.І. Константні і релятивні жанри в системі камерного ансамблю // Актуальні проблеми музичного і театрального мистецтва: мистецтвознавство, педагогіка та виконавство: Матеріали міжвуз. наук.-метод. конф. проф.-викл. складу 25-26 грудня 2000 р. – Х.: ХДІМ, 2000. – С. 68-73.

  10. Польская И.И. Психологическая специфика камерно-ансамблевого исполнительства в музыке // Онтология и психология творчества: Межвуз. науч. сб. / Отв. ред. И.В. Шугайло. – Саратов: Юл, 2001. – С. 52-57. (Акме: Альманах. – Вып. 2).

  11. Польская И.И. ХХ век и камерный ансамбль // Музыкальное творчество на рубеже тысячелетия: Тез. междунар. науч.-практ. конф. – Астрахань: Изд-во Астрахан. гос. консерватории, 2001. – С. 87-89.

  12. Польская И.И. Жанровая специфика фортепианного ансамбля (дуэта) // Фортепианный ансамбль: композиция, исполнительство, педагогика: Тез. докл. Междунар. науч. конф. 15-17 октября 2001 г. / Ред.-сост. И.М. Тайманов. – СПб: Изд-во Санкт-Петербург. гос. консерватории, 2001. – С. 16-18.

  13. Польська І.І. Музична психологія: Програма курсу зі спеціальності “Музичне мистецтво”. – Х.: ХДАК, 2000. – 27 с.

Загальний обсяг підготовлених публікацій – біля 70 д. а.