Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Загальна психологія, психологія особистості, історія психології


Третьякова Юлія Володимирівна. Особливості динаміки індивідуально-психологічних характеристик особистості в провідній діяльності (на прикладі військових лікарів) : дис... канд. психол. наук: 19.00.01 / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. — К., 2006. — 183арк. — Бібліогр.: арк. 146-167.



Анотація до роботи:

Третьякова Ю.В. Особливості динаміки індивідуально-психологічних характеристик особистості в провідній діяльності (на прикладі військових лікарів). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.01. – Загальна психологія, історія психології. – Київський національний університет імені Тараса Шевченка. – Київ, 2006.

Роботу присвячено актуальній психологічній проблемі дослідження динаміки індивідуально-психологічних характеристик особистості під час навчальної, навчально-професійної діяльності та праці.

За результатами дисертаційного дослідження поглиблене уявлення про вплив провідної діяльності на індивідуально-психологічні характеристики людини та висвітлено особливості динаміки змін індивідуально-психологічних характеристик на різних етапах становлення особистості професіонала.

Так, в період навчання у студентів формується відповідальність за власні дії, мотиваційна та емоційна сфери збільшується значимість конкретно-життєвих ціннісних орієнтацій.

Лікарі-інтерни, які представляють учбово-професійний вид провідної діяльності відрізняються відносною стабільністю мотиваційної та емоційної сфери, поруч із цим відзначається зниження значимості цінностей абстрактно-пізнавальних.

Початок професійної діяльності лікаря характеризується розвинутою відповідальністю їм також є властивим високий рівень чутливості до невдач в діяльності та спілкуванні. Особливості ієрархії цінностей полягають в однаковому значенні цінностей як конкретно-життєвих так і абстрактно-пізнавальних.

Отримані, в результаті дослідження дані, вказують на становлення та розвиток деяких індивідуально-психологічних характеристик в період навчання. Так, в цей проміжок часу у студентів формується відповідальність за власні вчинки, спостерігається формування мотиваційно-потребнісної сфери, збільшується значимість конкретно-життєвих цінностей, а показники психодинамічної сфери вказують на сформовану готовність до активних предметних та соціальних дій.

Група ЛІ характеризується найбільшою сталістю окремих індивідуально-психологічних характеристик та відзначається сформованістю та відносною стабільністю мотиваційно-потребнісної та емоційної сфери, натомість, для цієї групи спадає значимість цінностей абстрактно-пізнавального характеру.

Початок професійної діяльності лікаря відзначається сформованістю відповідальності за власні вчинки та мотиваційну спрямованість, незмінно, лікарям є властивим високий рівень чутливості до невдач в діяльності та емоційна вразливість при невдачах в роботі та спілкуванні.

  1. Проведений теоретичний аналіз різних підходів до дослідження проблеми індивідуальних відмінностей людини в процесі її життєдіяльності засвідчив їх різноманітність та специфічність. Критична оцінка цих концепцій дозволила нам поглибити уявлення про взаємозв’язок між індивідуально-психологічними характеристиками людини і видами її провідної діяльності, зокрема, навчальної, навчально-професійної та трудової. На цьому підґрунті був запропонований інтегративний підхід, в основу якого була покладена концепція інтегральної індивідуальності (Б.Г. Ананьєв, В.С. Мерлін) та різнорівневість і динаміку індивідуально-психологічних характеристик людини (В.М. Русалов), з урахуванням специфіки її провідної діяльності.

    Визначені нами методологічні засади дозволили побудувати модель подальшого емпіричного дослідження і визначити відповідний методичний інструментарій. З метою відслідкування динаміки змін індивідуально-психологічних характеристик людини, в залежності від виду провідної діяльності, нами було організоване лонгитюдне дослідження.

    Дані емпіричного дослідження індивідуально-психологічних характеристик студентів-медиків, провідною діяльністю для яких є навчання свідчать про таке:

    в цей проміжок часу у студентів формується відповідальність за власні вчинки та значимі життєві події, що підтверджується збільшенням рівню інтернальності локусу контролю;

    студенти, в порівнянні з групами лікарів-інернів та професіоналів, відзначаються більш високим рівенем потреби в засвоєнні предметного світу (ергічність), шляхом застосування різноманітних форм предметної діяльності (пластичність), що відповідає вимогам які висуваються періодом навчання до особистості. Також, у студентів відбувається процес формування різноманітних комунікативних програм та форм соціального контакту (соціальна пластичність);

    характерною є значимість блоку абстрактно-пізнавальних цінностей („життєвої мудрості” та „розвитку”), але тим не менш, має тенденцію до зниження до п’ятого курсу. Поруч з цим, збільшується значимість конкретно-життєвих цінностей („кохання”, „щасливого сімейного життя” та „матеріально забезпеченого життя”). Така зміна цінностей є виправданою тим, що змінюються перспективи людини, її потреби і відповідно мотиви;

    в мотиваційно-потребнісній сфері відбуваються суттєві зміни які пов’язані зі збільшенням в процесі навчання кількості осіб з домінуванням ділової спрямованості за рахунок зменшення кількості осіб з особистісною. Такі зміни свідчать про зростаючу потребу в пізнанні, оволодінні новими навичками та уміннями які стануть в нагоді у майбутній трудовій діяльності.

    1. Результати емпіричного дослідження лікарів-інтернів, провідною діяльністю для яких є навчально-професійна діяльність показують, що:

    інтерни характеризуються більш високим, в порівнянні з іншими групами, рівнем розвитку швидкісної характеристики діяльності людини (темп) та потребою в засвоєнні її соціальних форм (соціальна ергічність, соціальний темп);

    відбувається стрімке збільшення значимості деяких конкретно-життєвих цінностей („щасливого сімейного життя”, „кохання” та „матеріально забезпеченого життя”), зберігається розпочата в групі студентів тенденція до зниження абстрактно-пізнавальних цінностей;

    в мотиваційно-потребнісній сфері спостерігається чітка тенденція до підвищення кількості осіб з особистісною орієнтацією за рахунок зменшення кількості осіб з „діловою”, що свідчить про те, що майже для половини інтернів є властивим потяг до особистісної першості та престижу, ігноруючи тим самим виконання поставлених задач та взаємодію з колективом.

    1. Проведене емпіричне дослідження лікарів-професіоналів, провідною діяльністю для яких є трудова діяльність, вказує на те, що:

    в цей період знижуються показники загальної активності, які відповідають за потребу в зануренні у предметну та соціальну діяльність. Проте, показники загальної емоційності мають значимо вищій ступінь вираження ніж в групах СМ чи ЛІ, що свідчить про зростання емоційної чутливості та тривоги при розходженні запланованого результату з отриманим, як відповідь на напружений процес виконуваної трудової діяльності;

    характерною є фактично однакова значимість цінностей абстрактно пізнавального та конкретно-життєвого характеру, що вказує на значимість для даної групи як особистісної так і професійної сфери життєдіяльності;

    мотиваційно-потребнісна сфера відзначається домінуванням мотивів власного благополуччя, проте, зі збільшенням стажу, її значимість знижується поруч з підвищенням мотивів, що породжені самою діяльністю на виконання поставлених задач та на взаємодію з колективом.

    1. Комплексне співставлення отриманих результатів дослідження надає можливість стверджувати, що на початку особистісно-професійного становлення військових лікарів, тобто в період навчання, відбувається суттєві зміни, як самої ієрархічної структури так і самих індивідуально-психологічних характеристик людини. В кінці навчання (5курс) спостерігається певна стабільність цих характеристик, яка зберігається і у процесі перебування в інтернатурі, для якою провідною діяльністю виступає навчально-професійна діяльність. В останній рік перебування в інтернатурі, а також по її закінченні прослідковується певна динаміка змін цих характеристик, яка зумовлена початком професійної діяльності. У подальшому, тобто в трудовій діяльності, ця динаміка продовжується, ієрархія індивідуально-психологічних характеристик стабілізується і найбільш адекватно відповідає особливостям професійної діяльності військових лікарів.

    2. На основі проведеного теоретичного та емпіричного дослідження стає можливим гармонізувати діяльність людини на різних етапах її особистісно-професійного розвитку, організувати відповідні служби психологічної допомоги та визначити шляхи організації подальших досліджень індивідуально-психологічних характеристик людини.

Публікації автора:

  1. Трофімов Ю.Л., Третьякова Ю.В. Деякі особливості взаємозв’язку ієрархічної системи ціннісних орієнтацій з мотиваційно-потребнісною сферою молодих військових лікарів // Військова медицина України. Щоквартальний науково-практичний журнал Міністерства оборони України. – К., 2004. – Т.4, №1-2. – С. 106-110.

    Ю.В. Третьякова Сучасні напрямки дослідження цінностей і ціннісних орієнтацій (за даними зарубіжної англомовної літератури) // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 12. Психологічні науки: Зб. Наукових праць. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2005. - № 9 (33). С. 21-26.

    Третьякова Ю.В.Особливості структури ціннісних орієнтацій в залежності від індивідуально–психологічних характеристик особистості // Вісник КНУ імені Тараса Шевченка. Серія Соціологія. Психологія. Педагогіка. – К.: КНУ імені Тараса Шевченка. – Вип. 24-25– 2006. С 96-99.

    Ю.В. Третьякова Психологічні характеристики особистості в процесі навчання та праці // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 12. Психологічні науки: Зб. Наукових праць. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2006. - № 10 (34). С 238-244.